Richting het zuiden - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Kim Morlog - WaarBenJij.nu Richting het zuiden - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Kim Morlog - WaarBenJij.nu

Richting het zuiden

Blijf op de hoogte en volg Kim

18 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Week 2

De volgende ochtend zijn we naar de winery van Peter Yealands geweest. Dit is een van de leverancier waar Gall&Gall mee samenwerkt.  We kwamen al binnen rijden in een prachtige vallei met de wijngaarden van Yealands. Het bedrijf heeft zo'n 1000 hectare grond en heeft verschillende druivenrassen staan.

We werden super gastvrij ontvangen en hebben eerst wat wijntjes geproefd. Daarna hebben we nog een filmpje gezien over het bedrijf en vervolgens mochten wel zelf met de auto en plattegrond het erf oprijden om foto's te maken. In 1 woord: GEWELDIG! Wat zag dat er prachtig uit! Alles super netjes verzorgd en er liepen overal kippen rond die de oude druiven van de grond pikken. Ook zouden er schaapjes rondlopen maar die werden even binnen in de stal gehouden omdat de druiven rijp waren en de schaapjes anders alles zouden opeten.
Kortom een geweldige ervaring!

We zijn die dag verder gereden naar het Abel Tasman natuurpark. Dit was enkele uurtjes rijden dus kwamen met etenstijd aan. De volgende dag stond een kajak huur in de planning maar wederom weer de hele tijd regen gehad. We waren evengoed maar naar de verhuurder gereden om te kijken wat de opties waren.

Gelukkig gaf die man zelf al aan dat de golven veel te hoog waren en wij beter konden omboeken naar de dag erop. Dus dat hadden we ook maar gedaan.  We wilden toch iets doen die dag dus hadden een watertaxi genomen en ons laten afzetten verderop in het park.  Nou ik heb behoorlijk wat boottochtjes mee gemaakt maar dit leek wel een jetski die voornamelijk alleen maar de lucht in vloog en op hèt water knalde haha! Maargoed onderweg nog zeehonden gezien dus dat was wel leuk!

We hebben vanaf het punt waar we zijn afgezet 12.5 km terug gehiked naar de auto.

De volgende dag gingen we weer terug voor de kajak dag maar wederom slecht weer. Volgens die eigenaar zou het water een stuk rustiger zijn dan de dag daarvoor. We kregen eerst een hele uitgebreidde introductie over hoe om te gaan met een kajak. Nou ik moet je eerlijk zeggen... toen haakte ik al en beetje af. Wat een gedoe met zo'n ding zeg! En vooral omdat we de zee op zouden gaan moesten we met van alles rekening houden..

Na ruim een uur met informatie waren we vol moed richting het strand gereden. Eenmaal daar aangekomen bleken de golven en stroming toch best wel heftig te zijn. We zouden alleen met zn drieën de zee opgaan zonder gids. Maar die man van dat bedrijf ging even observeren hoe wij de zee op gingen met de kajak en na wat oefeningen voelde wij en hij zich niet heel comfi om ons zo de zee op te laten gaan. De kajak ging alle kanten op behalve de goede!
Dus toen toch maar weer met alle gear terug de auto in en terug naar het bedrijf.
Waarschijnlijk kunnen we nog wel ons geld terug krijgen.

Dus we zijn in de middag maar gelijk de auto in gestapt en via een toeristische route richting Greymount gereden. Totaal vijf a zes uur in de auto gezeten maar dit is echt geen straf want het landschap is adembenemend.

Na een nachtje slapen stond er weer een auto dag in de planning en hebben we een stukje Authurs pass gereden. Dit op aanraden van 3 op reis. En het klopte wat ze zeiden.... GEWELDIG!
Dus halverwege weer omgekeerd en richting Franz Josef gereden. Ook weer heerlijk uit de auto staren en genieten van het uitzicht. Dus einde van de dag zijn we aangekomen en hadden we eindelijk sinds dagen weer een zonnetje dus heerlijk op het terras gezeten.

Franz Josef is een dorpje onderaan een gletsjer berg. Hier staat de activiteiten helihiking in de planning. Met de helikopter worden gedropt en dan op de gletsjer hiken.
Helaas ging de volgende dag de helihike niet door ivm bewolking dus zijn we weer terug gegaan naar het hostel. We kregen te horen dat we pas na 4  5 dagen weer konden gaan omdat alles volgeboekt was. Nou daar gaan wij niet op wachten natuurlijk. In het hostel hebben wij nog gekeken of we via het internet konden boeken en daar was nog wel beschikbaarheid. Dus we hoopte dan maar dat het per toeval goed zou gaan.

We hadden nog een nachtje bijgeboekt in het hotel en zijn die dag een hike gaan doen naar het uitkijkpunt van de gletsjer. Super mooie vallei gezien en een klein puntje van de gletsjer. Die meiden wilde nog helemaal naar de gletsjer wandelen maar ik wilde mijn energie besparen voor de volgende dag dus ben terug gelopen.

De volgende dag liepen we in vol spanning af naar het bedrijf van de helihike. Maar dit kon natuurlijk ook niet in 1 keer goed zijn gegaan. De boeking was op on hold gezet en had nog gecancelled moeten worden maar waren ze vergeten. Dus wij waren wel evengoed een beetje teleurgesteld. Er bleek nog 1 bedrijf te zijn die ook deze hikes doet dus nikki en ik zijn als een idioot heen gerend om daar te vragen of ze nog plek hadden... en ja hoor! Om 2 uur aanwezig zijn! WAUW! Dit hadden we niet verwacht.

We zijn eerst nog even een paar uurtjes in de gletsjerspa gaan dobberen en om 2 uur stonden we gereed voor onze trip!

We kregen speciale kleding aan en werden me de helikopter over de vallei gedropt op de gletsjer! Wat een geweldig uitzicht vanuit de lucht!

We moesten onze spikes aantrekken en kregen een wandelstok die het ons wat makkelijker maakte.
De gids had ons wat dingen uitgelegd over de gletsjer en ondertussen beklommen wij de gletsjer omhoog. Ik heb mn ogen uitgekeken en er was zoveel moois te zien.

Het was alles met elkaar een geweldige ervaring!

We zijn bij  terugkomst even snel om gaan kleden en gelijk naar de stad gegaan voor een hapje eten en een borrel. Het is dit weekend sint patricks Day en in NZ is dit ook weer een reden voor een feestje! We kwamen de gids van de helihike tegen en die organiseerde een pubcrawl. Laat ik het zo zeggen... het was een dolle avond haha!

De volgende dag moesten we weer optijd uitchecken en zijn we weer een heel stuk richting het zuiden gereden. We hebben eigenlijk de hele dag in de auto gezeten en genoten van het prachtige uitzicht en nog gestopt om mooie plaatjes te schieten. Het blijft zo bijzonder dat elke berg anders is qua bomen en planten. Van subtropische palmbomen met watervallen en aan de overkant van de vallei van dat droge gras met grazende schapen. En als je de berg om bent kan het zo weer alleen maar gesteente zijn!

De prijzen van de hostels, benzine en eten lijkt wel toe te nemen hoe meer we naar het zuiden gaan.. dus in het kader van bezuinigingen hebben we het goedkoopste geboekt wat we konden vinden. Laura las ons voor dat het maar 24 km van Wanaka zou zijn en alpine Mountain heette. Maargoed wat goedkoop is is nog steeds best duur voor Nederlandse begrippen dus wij gaven blindelings akkoord. Dus even het adres invoeren op de navigatie en gaan!

Na het bordje te hebben gevolgd kwamen we al snel tot de conclusie dat het om een ski resort ging bovenop de berg! Haha!  De tocht naar boven was qua uitzicht echt prachtig! En eenmaal boven te zijn aangekomen konden we best wel lachen toen we bij een uitgestorven resort kwamen en wel bij het goede adres.

We hebben een luxe appartement met wasmachine dus we hebben lekker eventjes alles kunnen wassen! En verder nog kunnen genieten van de mooie zonsondergang en lekker gekookt en gegeten!

We hebben nog een weekje en gaan nu rustig aan beetje richting het zuiden en nog even genieten onze vakantie.

Liefs Kim